ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE ECTS @ IUE

Ders Bilgi Formu ( YDE 624 )


   Temel bilgiler
Ders adı: Yayılı Kirleticiler
Ders kodu: YDE 624
Öğretim üyesi: Dr. Öğr. Üyesi Gökhan CÜCELOĞLU
AKTS kredisi: 7,5
GTÜ kredisi: 3 (3+0+0)
Yılı, Dönemi: 1/2, Güz ve Bahar
Dersin düzeyi: Doktora
Dersin tipi: Alan seçmeli
Öğretim dili: İngilizce
Öğretim şekli: Yüz yüze
Ön koşullar: yok
Staj durumu: Yok
Dersin amacı: Bu dersin amacı öğrencilere yayılı kirlilik kavramını, yayılı kirletici kaynakları ve genel özelliklerini tanıtmaktır. Bu derste ayrıca yayılı kirleticilerin izlenmesi, kontrolü ve yönetimi konuları da işlenmektedir. Öğrenciler son teknoloji yazılımları ile birlikte yayılı kirletciler ile ilgili en yeni politika ve yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibi olacaktır.
   Öğrenme çıktıları Yukarı

Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, şu yetilere sahip olurlar:

  1. Yayılı kirletici kaynaklar ile ilgili temel bilgileri öğrenebilme.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Uzmanlık alanına göre Temel Yer / Deniz Bilimi Kavramlarına Hakim Olmak
    2. Yer-Deniz Biliminin disiplinlerarası yapısını anlamak ve diğer disiplinler ile ilişkilendirebilmek
    3. Yer ve Deniz bilimi alanındaki teknolojik ve bilimsel hızlı değişimin farkında olmak ve takip edebilmek
    4. Doğal Kaynakların korunması ve kullanılması konularında gelişmeleri takip etmek ve mevzuata hakim olmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Dönem projesi
  2. Yayılı kirletici yüklerin tahmininde kullanılan güncel matematiksel metotları ve yazılımları tanıyabilme.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Yer veya Deniz Bilimi konusunda güncel bilgiye hakim olmak
    2. Üretilen verileri farklı yazılımlar aracılığı ile işleyerek doğada meydana gelen karmaşık süreçler bakımından yorumlayabilmek
    3. Yer ve Deniz bilimi alanındaki teknolojik ve bilimsel hızlı değişimin farkında olmak ve takip edebilmek
    4. Etik kurallara uygun olarak uluslararası seviyede rapor, bilimsel makale ve tez yazabilmek
    5. Doğal Kaynakların korunması ve kullanılması konularında gelişmeleri takip etmek ve mevzuata hakim olmak

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Dönem projesi
  3. Yayılı kirleticilerin sebep olduğu çevresel problemlerin belirleyebilme ve çözümüne bütünleşik havza yönetimi kapsamında katkı sağlayabilme.

    Program Çıktılarına Katkıları

    1. Yer-Deniz Biliminin disiplinlerarası yapısını anlamak ve diğer disiplinler ile ilişkilendirebilmek
    2. Üretilen verileri farklı yazılımlar aracılığı ile işleyerek doğada meydana gelen karmaşık süreçler bakımından yorumlayabilmek
    3. Görevaldığı grup çalışması ve bilimsel projelerde sorumluluklarını tam olaraka ve zamanında yerine getirebilmek
    4. Doğal Kaynakların korunması ve kullanılması konularında gelişmeleri takip etmek ve mevzuata hakim olmak
    5. Dünya genelindeki doğal afetleri takip etmek ve ulusal düzeyde doğal afetlerin vereceği zararların en aza indirilmesi konusunda öneriler geliştirmek

    Değerlendirme Tipi

    1. Yazılı sınav
    2. Dönem projesi
   İçerik Yukarı
1. hafta: Kirletici kaynaklar ve yayılı kirleticiler
2. hafta: Yayılı kirleticilerin kaynakları ve yolları
3. hafta: Arazi kullanımı, arazi dönüşümü ve yayılı kirlilik ilişkisi
4. hafta: Tarımsal kirlilik
5. hafta: Kentsel kirlilik
6. hafta: Erozyon ve sedimentasyon
7. hafta: Ara sınav, atmosferik taşınım
8. hafta: Yayılı kirletici yüklerinin tahmini
9. hafta: Yayılı kirleticiler için su kalitesi gözlemi ve veri toplama
10. hafta: Yayılı kirleticilerin modellenmesi
11. hafta: Yayılı kirleticilerin tahmininde yazılım uygulamaları
12. hafta: En iyi yönetim uygulamaları ve tedbirler
13. hafta: Yayılı kirleticiler için politika ve düzenleyici çerçeveler
14. hafta: Yayılı kirleticilerin bütünleşik yönetimi, proje teslim
15. hafta*: -
16. hafta*: Final sınavı
Ders kitapları ve materyaller: Integrated Modelling of Nutrients in Selected River Basins of Turkey-Results of a Bilateral German-Turkish Research Project, Mehmet Karpuzcu, Frank Wendland (editors), 2008, Forschungszentrum Jülich GmbH, Germany.

Nutrients and Heavy Metals in the Odra River System; Emissions from Point and Diffuse Sources, their Loads, and Scenario Calculations on Possible Changes, Horst Behrendt & Ralf Dannowski (Edts.), 2005, Weibensee Verlag, Berlin, Germany.
Önerilen kaynaklar: DP Loucks, E Van Beek, (2017). “Water Resource Systems Planning and Management: An Introduction to Methods, Models, and Application”. Springer
V. Novotny, (2003). Water Quality; Diffuse Pollution and Watershed Management, Second Edition, John Wiley & Sons, Inc., New Jersey.
N. Campbell, B. D’Arcy, A. Frost, V. Novotny & A. Sansom (2004). Diffuse Pollution; An Introduction to the Problems and Solutions, IWA Publishing, UK.
  * 15. ve 16. haftalar arası final sınavına hazırlık haftası bulunmaktadır.
Değerlendirme Yukarı
Değerlendirme tipi Hafta numarası Ağırlık (%)
Ara sınavlar (Vizeler): 7 30
Dönem içi diğer çalışmalar: 0
Proje: 14 30
Ödev: 0
Kısa sınav (Quiz): 0
Final sınavı: 16 40
  Toplam ağırlık:
(%)
   İş yükü Yukarı
Etkinlik Süre (Haftalık saat) Toplam hafta sayısı Dönem boyu toplam iş yükü
Dersler (Yüz yüze öğretme): 3 14
Ders dışı bireysel çalışma: 2 14
Uygulama, Rehberli problem çözme: 0 0
Ödev: 0 0
Dönem projesi: 4 10
Dönem projesi sunumu: 0 0
Kısa sınav (Quiz): 0 0
Ara sınav için bireysel çalışma: 6 6
Ara sınav (Vize): 2 1
Final sınavı için bireysel çalışma: 6 6
Final sınavı: 3 1
    Toplam işyükü:
    Toplam AKTS kredisi:
*
  * AKTS kredisi, toplam iş yükünün 25'e bölümüdür. (1 AKTS = 25 saatlik iş yükü)
-->